Wired_VS_Wireless-300x136 (1)

בית חכם קווי מול אלחוטי – מה עדיף?

בשעה טובה ומוצלחת החלטתם ללכת על פיתרון בית חכם לבית חלומותיכם. עכשיו זה הזמן להחליט האם ללכת על פיתרון בית חכם קווי שמצריך הכנות תשתית מיוחדות להתקנה ויישום של מערכת כזאת, או לרכוש מערכת בית חכם אלחוטית על בסיס תשתית חשמל קיימת ללא צורך בהכנת תשתיות חשמל או תקשורת מורכבת. אז מה כדאי לנו ללכת פיתרון חדשני שמשלב גמישות רעיונות חדשים ויישומים של טכנולוגיה מתפתחת או פיתרון מסורתי שהוכיח את עצמו במשך שנים רבות אחורה? הלכנו לבדוק את התשובה.

בית חכם קווי מול אלחוטי – מה עדיף?

בית חכם קווי הוא כזה שמצריך הכנת לוח תקשורת מיוחד אשר יושבים בו בקרים המחוברים מצד אחד ללוח החשמל ומהצד השני צינורות הפרוסים לכל נקודה בבית בה קיימים מפסקים. פיתרון כזה מצריך הכנת תשתית ללוח תקשורת ופריסת צינורות ממנו והלאה לכלל נקודות הבית. מלבד הציוד המיוחד, קיימת עבודת תשתית מורכבת, בעלת נפח עבודה לא מבוטל. הפקודות עוברות דרך חוטי התקשורת המחברים את כל הבית יחדיו. לעומת זאת, בבית החכם האלחוטי, לוח החשמל וכלל נקודות החשמל בבית נשארים ללא כל שינוי. על גבי התשתית הקיימת מורכבות יחידות קצה חכמות המאפשרות שליטה באמצעות פקודות אלחוטיות לפי מספר טכנולוגיות קיימות בתחום. נסקור בקצרה את ההבדלים המהותיים בין הפיתרון הקווי לאלחוטי.

1. עלויות

ההבדל העיקרי בין חשמל חכם קווי לאלחוטי הוא נושא העלויות. עלות ביצוע ויישום של מערכת קווית גבוה בהרבה ממערכת אלחוטית ויכול להגיע להבדלים קיצונייים של עשרות אלפי ש"ח אם לא יותר. הפיתרון הקווי דורש עבודת תכנון וביצוע תשתיות של אנשי מקצוע דבר המשפיע רבות על עלו המערכת הכוללת.

2. תחזוקה

תחזוקה של בית חכם אלחוטי יכולה להתבצע על ידי כל חשמלאי מוסמך אשר יכול להחליף את יחידות הקצה במקרה של תקלה חשמלית. כמו כן, ניתן להשתלט מרחוק על המערכת ולבצע שינויים ללא צורך בהגעה לבית הלקוח. במקרה של הפיתרון הקווי יש צורך בהיכרות מעמיקה של המערכת ובקריה ולכן דרוש איש מקצוע ספציפי המכיר את המערכת מקרוב. בדרך כלל במצב כזה החברות דורשות כסף רב עבור ביקור הטכנאי שלהם ומחזיקות את הלקוח כשבוי.

3. גמישות וטכנולוגיה

הבית החכם הקווי מתבסס בדרך כלל על טכנולוגיות סגורות, אלא אם כן מדובר בתקן KNX שנחשב תקן אוניברסלי אשר אפשר לחבר אותו למערכות בית חכם נוספות בהמשך ובכף להרחיב את שימושיו. כנ"ל לגבי מערכות אלחוטיות, קיימות מספר מערכות בתקן סגור, למעט מערכת פתוחה בתקן Z-Wave פרוטוקול תקשורת אלחוטי המתקדם ביותר בעולם מבוסס רשת מבוזרת Mesh. לסיכום, רצוי לבחור בתקן פתוח אשר ניתן להוסיף לו מוצרים בהמשך או לבצע שינוי במערכת הניהול במידה ואנחנו רוצים להתקדם עם פיתרון אחר ללא ביצוע שינויים תשתית.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email